ابزار هدایت به بالای صفحه

وسعت قلمرو زبان لکی و کردی - نشریه اینترنتی لکستان:پیشنهادی برای تشکیل استان لکستان:الشتر،کوهدشت،نورآباد،دره شهر،هرسین،بیستون،کنگاور،صحنه...
نشریه اینترنتی لکستان
تماس با من
پروفایل من
آرشیو وبلاگ
      نشریه اینترنتی لکستان:پیشنهادی برای تشکیل استان لکستان:الشتر،کوهدشت،نورآباد،دره شهر،هرسین،بیستون،کنگاور،صحنه... (این وبگاه در ستاد ساماندهی پایگاههای اینترنتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به ثبت رسیده است)
وسعت قلمرو زبان لکی و کردی نویسنده: نشریه اینترنتی لکستان - چهارشنبه ٢٥ اردیبهشت ۱۳۸٧

وسعت قلمرو زبان لکی و کردی

زبان لکی و کردی تا قبل از حمله مغول گویش مردم همدان و آذربایجان و ترکیه و... بوده .

مردم شمال اروپا در اثر آخرین یخبندان به دشت های روسیه در مشرق محل سکونت قبلی خود مهاجرت نموده و در آن مکان جدید ساکن شدند و پس از گذشت چند قرن به سبب افزایش جمعیت مهاجرت های جدیدی به سرزمین های جنوبی و جنوب شرقی و جنوب غربی را شروع نمودند ، این مردم....


 را جمعا آسیانیک ( غیر آسیائی) نامیده اند و سکاها که شاخه ای از آنها بوده اند به قسمت های جنوب شرقی مهاجرت نموده اند که در حال حاضر چند میلیون از سکنه روسیه را تشکیل می دهند و (اسکیت) نامیده می شوند که در زمان مهاجرت دسته ای دیگر از آسیانیکها یعنی آریائیها به سمت ایران و استقرار آنها در سواحل سیحون و جیحون ( ایران وِژْ) به آریائیها حمله نمودند و در شاهنامه فردوسی که از تاریخ داستانی ایران الهام گرفته سکاها ، تورانی خوانده شده اند ( تور بمعنی وحشی) و آریائیها دائما مشغول نبرد با تورانیان و دیوها بوده اند تا اینکه آنها را سرکوب نمودند و توانستند بر تمام فلات ایران مسلط شوند . دیو در گویش اوستائی بمعنی مظهر زشتی و باطنی بوده 

آریائیها سکنه اصلی فلات ایران را دیو نامیده اند زیرا آنها اطلاع نداشته اند که گیلها ،تپوریها ، آماردها، کادوسیها(اجداد آذربایجانیها)، زاگارتیها(اجداد کردها)کاسیها(اجداد بیرانوندها و لرستانیها)و موریها و هیتیها و میتانیها(اجداد مردم ترکیه فعلی)و سیمریها (اجداد مردم صیمره و سومر در جنوب عراق) هم مانند خودشان از ن‍ژاد آسیانیک بوده اند ولی چند هزار سال زود تر از آنها از دشتهای روسیه به جنوب مهاجرت کرده اند و آب و هوای گرم جنوب رنگ طلائی موهای آنها را مشکی یا قهوای و رنگ سرخ و سفید آنها را سبزه و رنگ آبی یا سبز چشم های آنها را مشکی یا قهوه ای نموده بنابر این چون آریائیها اسب سواری و تیراندازی را خوب می دانستند به قتل عام دیوها ( سکنه اصلی فلات ایران) پرداخته اند و تعداد زیادی از آنها را نابود و بقیه را به بندگی خود در آوردند و نبرد رستم ( راست، تُم، تخم راستین آریائیها)با دیو سفید ( رئیس دیوهای مازندران ، مردم مازندران ) یادگار این تهاجم و استقرار حکومت دیکتاتوری زورمدارانه جماعتی که بدلیل رنگ پوست و مو و چشم خود را (اَایریه ، ازبرترها ، آریائیها) و بقیه را دیو خوانده اند ، بوده است .

    با اینهمه زبان دیوها ( به قول مهاجمان ) با آییائیها هم ریشه بوده و به صورت پارسی باستان ( که اوستا و کتیبه ها باقیمانده)در آمده و شکل فعلی آن گویش لکی و کردی است که تا قبل از حمله مغول گویش مردم همدان و آذربایجان و ترکیه هم همان لکی و کردی بوده که بابا طاهر عریان بدان گویش شعر سروده .

    بُوری سوته دلان گرد هم آئیم        سخن واهم کریم غمها گشائیم.

    ترازو آوریم غمها بسنجیم             هر آن سوته تریم سنگین تر آئیم.

    و دست پنهان غرب که حملات مختلف را به این سرزمین سامان داده قصدش در درجه اول نابودی زبان ( که مهمترین عامل همگرائی است ) و پاشاندن تخم تفرقه ( که مهمترین آن تفرقه زبانی است ) بوده . ولی خوشبختانه هنوز هم گذشته از همدان در آذربایجان داخلی و خارجی و ارمنستان و ترکیه و سوریه و عراق این دو گویش لکی و کردی حضور دارند و زنده اند و سند زنده آن وحدت تاریخی و نژادی هستند بنابراین بجاست که متن کتیبه گنجنامه همدان را هم بخوانیم تا هرچه بیشتر به وحدت پارسی باستان و لکی و کردی پی ببریم.

   بَغَ وِزِرْکَ ا هورا مزدا = خدای بزرگ ا هورا مزدا است.

   هَه یَه اَشْمانم اَدا = ای او آسمان را داد.

   هَه یَه این بومیم اَدا = ای او این سرزمین را داد.

   هَه یَه مَرتیه اَداد = ای او مرد را خلق کرد. ( انسان را خلق کرد )

   هَه یَه شیاتیم اَدا = ای او شادی را خلق کرد .

   این کتیبه بطور تکراری به دستور داریوش و خشایار شاه بر سینه کوه گنجنامه همدان بر سر راه کاروانها حک گردیده و اما در رابطه با پایان نبردهای سکاها و آریائیها و اسکان آنها در مناطق مختلف ایران باید بدانیم که بر خوردهای آنها تا استقرار آریائیها در مرکز فلات ایران و تشکیل دولت ماد و تعیین هدان ( هَه یَه ماددانه) که هگمتانه هم خوانده شد و حتی تا اواسط دوره حکومت مادها یعنی دوران سلطنت هووخشتره( شهریار خوب) نیز ادامه داشته و در زمان این پادشاه اختلاف بین دو قوم هم نژاد خاتمه یافته ، بدین ترتیب که هووخشتره عازم نبرد و سرکوب و نابودی دولت آشور می شود و چون پیروزی او وشکست آشور نزدیک می شود آشوریها سکاها را تحریک به حمله از پشت سر به قوای هووخشتره می نمایدو او ناچار برمی گردد و چون در برخورد با سکاها شکست می خورد مجبور به پرداخت باج به مدت 27سال به آنها می شود ولی سرانجام رؤساو سران آنها را دعوت نموده و با خوراندن مواد خواب آور در هنگام پذیرائی آنانرا بی حس نموده و دستور به کشتن همه ی آنها را صادر و اجرا می نماید که در نتیجه سکاها تسلیم شده و به عضویت در سپاه او در می آیند و با کمک به او موجبات پیروزیش بر آشور و نابودی دائمی این دولت منفور را فراهم و سپس در قسمت های مختلف ایران مانند سکستان ( سجستان ، سیستان امروزی ) لرستان ، سیوند فارس و دیگر مناطق ساکن و به مثابه نیروئی ارزنده و با استعداد در کنار برادران هم نژاد و هم زبان خود به پاسداری از ایران می پردازد.

 

منبع: http://roomipor.blogfa.com/post-7.aspx

 

  نظرات ()
مطالب اخیر آیین رونمایی از اثر فرهنگ باساک: ریشه شناسی زبان لکی فرهنگ زبان لکی باساک منتشر شد شادباش سال نو نامیرایی در ابیات مور و هوره امرداد و زبان لکی لکی زبانی برای شعر و شاعری کاربردی کردن زبان‌های بومی مانع از انقراض آنها میشود درگذشت رضا مریدی هنرمند سرنانواز دلفانی کشف جدید دانشمندان: ایران و زاگرس منشأ کشاورزی در 12 هزار سال پیش (+عکس) نوشتاری پیرامون لکستان
کلمات کلیدی وبلاگ آداب و رسوم لکها (٥۳) اخبار لکستان (۱٢٢) بازی های محلی لکستان (٢) تاریخ لکستان (٥٦) تحقیق و پایان نامه دانشجویی (۳٢) جاذبه های گردشگری لکستان (٢) زبان و ادبیات لکی (٢۱٠) شعر لکی (۱٧) طوایف و اقوام لک (۳۱) مشاهیر و چهره های لک (٩٦) معرفی وبلاگ (٩) مناطق لک نشین (۱٤٦) موسیقی و آهنگ لکی (٧٧) هویت لکی (٤٧) ورزش لکستان (٥) کتب و مقالات لکی (٥٤)
دوستان من شاعران لکستان انجمن لک های ایران مرجع اختصاصی زبان و ادبیات لکی خبرگزاری لک پرس Lak Press مرکز فایل لکستان رضا حسنوند: پژوهشگر زبان لکی لكستاني لک آوا: لکستان ایلام هلیلان، داجیوند، لکستان كلوب لكستاني ها گروه لکستان در فیس بوک هفته نامه ی سیمره: کیانوش رستمی سلسله لکستان: فرزاد عزیزی کدخدایی ملاپریشان لکستانی لکی به انگلیسی لكستان نو: هوز لك نو دلایل لک بودن باباطاهرعریان سیمای کنگاور لکستان لک سرای: فرهنگ و شعر لکی وبلک: وبلاگ های لکستان لکستان دات آی آر لك امير سازمان لک ها جمهوری آذربایجان Lack House زبان و ادبیات لکی: فرزاد عزیزی شعر لکی: میثم قدمی باوه یال: نورمراد رضایی شعر لکی میثم قدمی (آگر) دلفان نو الشتر لکستان هانا: شعر لکی فرهنگ لک: کریم کیانی سرزمین لکستان: سامو لک شبکه فنی مهندسی لکستان: مصطفی عباسی آهنگ و کلیپ لکی: امیرعباس یوسفوند دانلود آهنگ هاي لكي: هامي خواننده لك: ابوالحسن جاويدان آیل لکستان: آرشا دلفانی نووه دار: شعر لکی اسداله آزادبخت ملاحقعلی سیاهپوش: شاعر و عارف لک شهر کهره: مصطفی کوچکی موسیقی لکی: رشید کوچکی ادب پارسي و لكي: فتحعلي قبادي آبان لک: شعر لکی: قاسم عبدالهی فرزند خرم آباد: لکستان پژوهشگر لک: سید آرمان حسینی آبباریکی زبانشناسی لکی: وهاب کریمی دلفان لکستان: محمد امین علیپور فروشگاه موسيقي لكي غلامياري دانلود بهترین موسیقی های لکی و لری دلفان دیار: لکستان خبرگزاری کاسی: زاگرس نشینان الشتر آنلاین روستای باباگردعلی کوهدشت لکستان امروز ولی ا... نورمحمدی کمپین نجات میرملاس هلیلان نگین لکستان انجمن دانشجویان لک دانشگاه تخصصی علوم اقتصادی لک سرود هلیلان بیلانگاه پدری ژیریان الشتر صدای دلفان مرجع آنلاین زبان و ادبیات لکی زمی بهر: کرم تیموری لکستان امروز کاژه پایگاه خبری لکنا کوهنانی(کونانی -کورونی) روستاي چروگره كوهدشت اخبار فناوری اطلاعات کلوب مدیران و متخصصان شبکه اجتماعی بهشت من
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger... Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...